Extra nattrafik under Fallens Dagar

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2017 08:30 CEST

Foto: Joachim Nywall

Under Fallens Dagar i Trollhättan förstärker Västtrafik och Nobina trafiken på ett flertal linjer för att underlätta för besökarna att ta bussen. Och med appen Västtrafik To Go kan kunderna enkelt köpa sin bussbiljett direkt i mobilen.

Fallens Dagar i Trollhättan äger rum 21–23 juli och är Sveriges äldsta stadsfestival. Programmet med fallpåsläpp och ett stort musik- och aktivitetsutbud lockar ett stort antal besökare varje år. För att öka servicen till besökarna förstärker Västtrafik och Nobina trafiken på flera busslinjer, bland annat på linje 65 som är en av de mest populära linjerna.

– Fallens Dagar lockar många besökare och vi vill underlätta för att fler ska välja bussen istället för bilen. Kunderna kan också enkelt köpa sin bussbiljett i förväg med appen Västtrafik To Go, säger Jörgen Bergström, trafikchef på Nobina Vänersborg som kör all stadstrafik åt Västtrafik i Trollhättan och Vänersborg.

Den extrainsatta busstrafiken under Fallens Dagar är sökbar i Västtrafiks reseplanerare och app. Den närmaste hållplatsen att kliva av för att ta sig till de olika aktiviteterna under festivalen är Drottningtorget i Trollhättan.

Ökat resande och allt fler använder Västtrafik To Go
Under Fallens Dagar 2016 gjordes det cirka 35 procent fler resor med stadstrafiken i Trollhättan och Vänersborg, jämfört med genomsnittsresandet under övriga sommarhelger 2016. Sedan appen Västtrafik To Go lanserades 2016 har det gjorts cirka 60 000 köp av enkelbiljett i Trollhättans och Vänersborgs stadstrafik.

Så förstärks busstrafiken under Fallens Dagar
På dagtid körs trafiken enligt ordinarie tidtabell men extra bussar sätts in under vissa populära tider. Linje 65 körs normalt inte på natten, men under fredag och lördag natt sätts en tur i timmen in mellan klockan 22.00–02.00. Även linjerna 91, 92 och 640 förstärks med en extra tur under fredag och lördag natt. Exakta tider för förstärkningstrafiken kan sökas i Västtrafiks reseplanerare eller appen Västtrafik To Go, där bussbiljetten dessutom kan köpas direkt i mobilen.

Jörgen Bergström, trafikchef Nobina, 0520-55 77 03
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.