​Festligt dop för Göteborgs nya älvprofil

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2015 15:37 CET

Många var nyfikna på Västtrafiks nya båt Älveli som döptes på Lindholmen i Göteborg vid lunchtid på fredagen.
– Det blir ett stort lyft för våra kunder som reser över Göta älv, säger Christer Olsson, ansvarig för Västtrafiks båttrafik.

Älveli fick ett varmt välkomnande till Göteborg. Tal hölls av Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist (S), kommunalrådet Johan Nyhus (S) och Styrsöbolagets vd Bertil Pevantus. Fartygets gudmor, kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (MP) var den som förättade det traditionsenliga båtdopet.

Älveli är den första av två nya båtar som levereras till Göteborg. Den andra färjan, Älvfrida, levereras i mars. De nya båtarna kommer att köra skytteltrafik på linje 286 mellan Lindholmspiren och Rosenlund, där resandet ökar mycket snabbt.

– Det känns fantastiskt kul att välkomna våra nya båtar som är specialbyggda för att passa just den här linjen. Med plats för fler cyklar och resenärer blir Älveli ett stort lyft för våra kunder som reser över Göta älv, säger Christer Olsson, ansvarig för Västtrafiks båttrafik.

Namnen på de nya båtarna kommer från Västtrafiks kunder. Hösten 2014 ordnades en namntävling där hundratals förslag skickades in från kunder och allmänhet. En jury på Västtrafik utsåg vinnarna.

Älveli tas i trafik i början på mars.

Fakta om Västtrafiks nya båtar
Älveli och Älvfrida är anpassade för snabb av- och påstigning. De är 33 meter långa, 8,7 meter breda och har plats för 298 passagerare och 80 cyklar. De är byggda på varvet Uudenkaupungin Työvene i finska Nystad och kommer att köras av Styrsöbolaget.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.