Fler bussar under Oktobermarknaden i Vänersborg

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2017 08:48 CEST

Fotograf: Thomas Harrysson, Västtrafik

Under Oktobermarknaden i Vänersborg den 28 oktober förstärker Västtrafik och Nobina trafiken. Fler bussar och tätare turer ska underlätta för besökarna att ta sig till och från marknaden.

Oktobermarknaden i Vänersborg lockar många besökare varje år. Under årets upplaga förstärker Västtrafik och Nobina linje 62 och 64, som trafikerar Nordkroken, Onsjö och Öxnered till och från Vänersborg. Samtidigt sätts fler turer in på linje 65, mellan Vänersborg och Trollhättan.

– Vi vill underlätta för att fler ska välja bussen istället för bilen. Kunderna kan också enkelt köpa sin bussbiljett i förväg med appen Västtrafik To Go, säger Jörgen Bergström, trafikchef på Nobina i Vänersborg.

Den närmaste hållplatsen att kliva av för att ta sig till de olika aktiviteterna under marknaden är Vänersborg Resecentrum.

Ökat resande under tidigare år
Under Oktobermarknaden 2016 ökade resorna med ungefär elva procent på linje 62 och 64 i Vänersborg, jämfört med genomsnittsresandet under 2015.

Så förstärks busstrafiken
Linje 62 mellan Nordkroken – Vänersborg Resecentrum – Öxnered förstärks med fler bussar och kör med halvtimmestrafik mellan kl. 09.00-16.00. Även Linje 64 förstärks och kör med halvtimmestrafik mellan kl. 09.00-16.00. Linje 65 förstärks på sträckan Restad Gård – Vänersborgs Resecentrum, från Restad Gård på förmiddagen och mot Restad Gård på eftermiddagen. Linje 65 förstärks också från Trollhättan – Överby – Vänersborg.

Exakta tider för de ordinarie och extrainsatta turerna finns sökbara i Västtrafiks app Reseplaneraren och Västtrafik To Go, där också bussbiljetten kan köpas direkt i mobilen.

Jörgen Bergström, trafikchef Nobina Vänersborg, 0520-55 77 03
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.