Fler tysta platser på Västtågen

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2017 09:38 CEST

Fotograf: Stina Olsson, Västtrafik

Västtrafik utökar antalet tåg med tystare platser. Nu har totalt 28 av Västtrafiks 100 Västtåg tystare platser ombord, där låg samtalston och ljudlösa telefoner gäller, vilket många resenärer uppskattar.

De tåg som har tystare platser skyltas på utsidan. Även inuti vagnarna markeras platserna med tydliga dekaler. Det finns sammanlagt 20 tystare platser per tåg, som resenärerna hittar i den ena änden av tåget.

– Våra resenärer har efterfrågat tystare platser och under 2016 införde vi det på prov på nio av våra tåg, något som blev väldigt uppskattat. Nu har vi utökat till 28 tåg och gör det samtidigt tydligare för kunderna hur platserna fungerar, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för Västtrafiks tågtrafik.

De 28 tågen trafikerar framförallt sträckorna Göteborg – Vänersborg, Göteborg – Uddevalla – Strömstad och Göteborg – Falköping – Töreboda/Nässjö.

Snart ännu fler tystare platser
I vinter planerar Västtrafik att införa tystare platser på fler tåg och med det kommer de att finnas på ungefär hälften av Västtrafiks 100 tåg. I framtiden kommer samtliga tåg som köps in att utrustas med tystare platser.

Press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.