Fler väljer att resa med Västtrafik

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 15:08 CET

Resandet med kollektivtrafik i Västra Götaland fortsätter att öka. Under 2006 ökade resandet med 1 procent jämfört med 2005. Det innebär att resandet med Västtrafik har ökat med 12,5 procent sedan Västtrafik bildades 1999. Samtidigt som resandet har ökat har också Västtrafiks kostnader ökat och för första gången redovisar Västtrafik ett minus på 15 miljoner jämfört med budget.

- Det känns bra att kunna konstatera att utvecklingen av vårt resande pekar åt rätt håll. För resenärernas bästa arbetar vi ständigt med att förbättra vår verksamhet för att få fler att välja kollektivtrafiken. Varje dag görs det mer än en halv miljon resor med Västtrafik och aldrig har så många rest med oss som nu, säger Håkan Bergqvist, VD för Västtrafik.

Samtidigt som fler väljer att resa med Västtrafik har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat. Bokslutet för 2006 visar en omsättning på 4,4 miljarder med en avvikelse på cirka 3 promille jämfört med budget, vilket motsvarar ett minus på 15 miljoner kronor.

De 49 ägarkommunernas resultat visar totalt på minus 21 miljoner kronor gentemot budget, medan Västra Götalandsregionens resultat visar på plus 6 miljoner kronor gentemot budget.

- Med en omsättning på 4,4 miljarder kronor som Västtrafik har, är nog detta det närmaste man kan komma ett utfall som överensstämmer med budget, säger Håkan Bergqvist.

______________________

Har du några frågor är du välkommen att kontakta ekonomidirektör Jan Andersson, tfn 0703-49 44 23, stabsinformatör Gunilla Wicktor, tfn 0708-56 01 66, eller informationschef Jenny Lundin, tfn 0706-40 04 50.

Västtrafik erbjuder resor med buss, tåg, spårvagn, bil och båt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och vi har lokalkontor i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med 2 300 fordon som kör 24 000 mil. Vi förbättrar miljön genom att varje år minska förbrukningen av fossila bränslen med 110 miljoner liter. Att resa med Västtrafik är nio gånger säkrare än att resa med bil.