Företag från Skövde vinnare i Resenärskampen

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2014 22:22 CEST

Västra Götaland förvandlas till kungadömet ”Västlandet” där uppgiften blir att rädda stationer som du passerar under din resa med kollektivtrafiken. Spelidén kommer från det Skövdebaserade företaget Ius Information och belönades under onsdagskvällen med första pris i Resenärskampen, kategori ”Årets gröna business”.
– Vi hoppas att förverkliga idén i regionens kollektivtrafik, men målet är att den kommer att utvecklas och användas i hela Sverige, säger Erik Ambring på Ius information.

Under onsdagskvällen korades vinnarna i andra upplagan av Resenärskampen vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer som utvecklar kollektivtrafiken och vinster delas ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets gröna business och Snilleblixten.

Magiskt rike vinnare
 ”Västlandet” är ett magiskt rike där faktiska tåg-, spårvagns- och busstationer i Västra Götaland utgör basen för olika spelutmaningar. Göteborgs centralstation är rikets centrum där slottet ligger. Juryn motiverade sitt val med att idén skapar en ny möjlighet till interaktion mellan resenärer och beslutsfattare och kan bli en plattform för ökat resande med kollektivtrafiken.
Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns GPS-system för smidigare trafikflöde, lojalitetsprogram och andra spelkoncept som exempelvis utmanande frågesport mellan resenärer på olika fordon.

– För oss på Västtrafik är det viktigt att involvera kunderna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Idéer blir verklighet
Totalt tävlade 224 personer i årets upplaga av Resenärskampen. Sammanlagt lämnades 149 tävlingsbidrag in. Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. Samtliga vinnare erbjuds affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för dem som vill starta företag. Övriga vinster är exempelvis Västtrafikkort och rekommendationsbrev signerade av bland andra Västtrafiks vd Lars Backström.

Resenärskampen arrangeras av Västtrafik, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Projektet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Erik Ambring 0736- 60 69 18
Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.