Grön våg vinnare av Resenärskampen

Pressmeddelande   •  Jun 11, 2014 22:13 CEST

Ett nytt system som ska ge bussar och spårvagnar ”grön våg” i trafiken. Det var
den idé som under onsdagskvällen vann första pris i Resenärskampens kategori ”Bästa affärsidé”.
– Det känns kul att juryn trodde
 på min idé och nu ska det bli spännande att arbeta vidare med den. Den behövs verkligen i kollektivtrafiken, säger Mikael van den Hoogen som är mannen bakom vinnaridén.

Under onsdagskvällen korades vinnarna i andra upplagan av Resenärskampen vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer som utvecklar kollektivtrafiken och vinster delas ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets gröna business och Snilleblixten.

Bästa affärsidé från Göteborg
Första pris i kategorin Bästa affärsidé gick till Mikael van den Hoogen från Göteborg och hans idé ”Prioritet aldrig (för)sent” som ska bidra till smartare trafiklösningar. Med hjälp av GPS-positionering och ihopkopplade trafiksignaler skapas trafikflöden som prioriterar kollektivtrafiken. Juryn motiverade sitt val med att idén är en enkel lösning som kan få stor effekt för både resenärer och miljön.

Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns lojalitetsprogram och olika spelkoncept med allt från avancerade virtuella världar till utmanande frågesport mellan resenärer på olika fordon.

– För oss på Västtrafik är det viktigt att involvera kunderna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Idéer blir verklighet
Totalt tävlade 224 personer i årets upplaga av Resenärskampen. Sammanlagt lämnades 149 tävlingsbidrag in. Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. Samtliga vinnare erbjuds affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för dem som vill starta företag. Övriga vinster är exempelvis Västtrafikkort och rekommendationsbrev signerade av bland andra Västtrafiks vd Lars Backström.

Resenärskampen arrangeras av Västtrafik, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Projektet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Mikael van den Hoogen 070-445 80 84
Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.