​Högre maxersättning till försenade kunder

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2015 12:17 CEST

Nu utökar Västtrafik servicen till sina kunder. I morgon fördubblas maxersättningen vid resor med taxi eller egen bil. Vid förseningar kan kunder nu få upp till 600 kronor i ersättning för sina utlägg.

Samtidigt börjar regionens nio Västtrafikbutiker att sälja biljetter till Flygbussarna, något som många kunder efterfrågat. Efter önskemål från kunderna har Västtrafik dessutom förlängt öppettiderna för sin kundservice, som nu har öppet kl. 06-22 på vardagar, kl. 08-19 på lördagar samt söndagar kl. 08-22.

En trygghet för kunden
Som en trygghet för sina kunder har Västtrafik en resegaranti som ersätter resenärer som blir mer än 20 minuter sena på grund av förseningar eller andra störningar i trafiken. Garantin gäller för alla resor med Västtrafiks kort och biljetter ombord på bussar, spårvagnar, tåg eller båtar.

I resegarantin ingår bland annat att man kan få ersättning för utlägg i samband med taxiresor. Från och med den 1 oktober höjer Västtrafik taket för kompensationen från 300 till 600 kronor.

– Som kund hos Västtrafik ska man känna sig trygg med att man får hjälp även när vi blir försenade eller inte kommer fram som det var tänkt. Därför är vi såklart glada att kunna dubbla den ersättning som man kan få när man tvingas ta en taxi för att komma fram i tid, säger Ronny Thörnqvist, chef för Västtrafiks kundservice.

På Västtrafiks webbplats kan man ansöka om resegaranti online eller fylla i en blankett som man skriver ut och lägger på brevlådan. Det går även att ringa till Västtrafiks kundservice 0771-41 43 00 och få hjälp över telefon.

Förlängda öppettider hos kundservice
Den 1 september förlängde Västtrafik öppettiderna för sin kundservice, som nu har öppet kl. 06-22 på vardagar, kl. 08-19 på lördagar samt söndagar kl. 08-22. Längre öppettider är något som kunderna uttryckt önskemål om i kundundersökningar.

Biljetter till Flygbussarna i Västtrafikbutiker
En annan sak som kunder efterfrågat är möjligheten att köpa biljetter till Flygbussarna i Västtrafikbutikerna. Tack vare ett nytt biljettsamarbete med Flygbussarna – ett privatägt företag som kör bussar mellan Landvetter flygplats och centrala Göteborg – går det från och med i morgon torsdag att köpa deras biljetter i samtliga nio Västtrafikbutiker.

Ronny Thörnqvist, chef Västtrafiks kundservice 0705-92 92 92
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.