Högsäsong för Västtrafik - ett av Sveriges större ”rederier”

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2007 10:09 CEST

Från Göteborgs södra skärgård i söder till Kosteröarna i norr seglar Västtrafiks båtar i linjetrafik. Västtrafik hör till de större ”rederierna” i Sverige med 14 båtlinjer och ännu fler destinationer av skiftande karaktär. Båtarna kör under hela året och är nödvändiga för många öbor, men det är nu under sommaren som resandet är som störst.
3,5 miljoner båtresor görs med Västtrafik per år och cirka 35 fartyg används i trafiken som körs på entreprenad av trafikföretag av skiftande storlek. På sommaren invaderar sommarstugeägare, turister och badgäster Bohusläns skärgård. Oavsett hur vädret blir vill besökarna gärna åka båt. Antalet båtresenärer är allra störst under sommarmånaderna, med en topp från andra halvan av juli till första halvan av augusti.
Här är ett urval av Västtrafik båtlinjer, presenterade kommun för kommun med början i söder:
Göteborg
I centrala Göteborg kan man ta en tur i Göteborgs hamn med båtlinjen Älvsnabben över till Norra älvstranden eller till Klippan.
I södra skärgården når man Asperö, Brännö, Donsö, Styrsö, Vrångö med flera öar med Västtrafiks båtar.
Båtarna utgår från Saltholmen. Hit åker man med spårvagn 9 eller 11, alternativt bussen Ö-snabben (expresstillägg krävs vid betalning med 100-kort/enkelbiljett), och det går att fortsätta på båten med en och samma biljett/stämpling på 100-kortet.
Öckerö
Göteborgs norra skärgård når man med busslinje 240 eller Lila Express från Nils Ericssonterminalen i Göteborg och vidare med bilfärja från Lilla Varholmen över till Hönö eller Björkö. Från färjeläget Framnäs (på Björkö) kan man åka båt till Kalvsund och Grötö.
Från Burö färjeläge på Hälsö (ta buss 290 från Hönö Pinan) går båtar till Rörö, Källö-Knippla och Hyppeln.
Kungälv
Från Koön tar du färjan över till Marstrand. Till Koön tar du dig med buss 312 från Nils Ericson-terminalen i Göteborg.
Från Rörtångens färjeläge går båtar till Brattön, Lövön och Älgön.

Tjörn
Från Rönnängs brygga går båten till Tjörnekalv, Dyrön och Åstol. Tjörnexpressen (direktbuss) och Röd Express (byte i Stenungsund) avgår från Nils Ericsonterminalen i Göteborg till Rönnäng.

Orust
Från Hälleviksstrand tar du båten ut till Käringön. Från Nils Ericsonsterminalen i Göteborg går linje 371 direkt till Hälleviksstrand eller ta Orustexpressen till Ellös, där du byter till linje 372 som kör till Hälleviksstrand.
I Ellös kan du även välja att ta linje 372 eller 375 till Tuvesvik där du kan ta båten över till Gullholmen.
Nytt för i år är även en ny direktlinje mellan Tuvesvik, Gullholmen och Käringön. Härifrån går ett par turer om dagen i varje riktning mellan den 18 juni och den 19 augusti. Tanken är att båtarna till Käringön om några år ska utgå från Tuvesvik istället för som idag från Hälleviksstrand.
Uddevalla
Båten Sunningen är en speciell sommarlinje, linje 829, som utgår från Uddevalla, södra hamnen och kör till ett antal bryggor.i den inre delen av Byfjorden.
Lysekil
Från södra hamnen i Lysekil kan du ta båten över till Fiskebäckskil.
Tanum
Ta en tur i Fjällbacka skärgård. Här är det postbåten som det finns möjlighet att åka med, i mån av plats. Pris 4 kuponger för vuxen. Förbokas dagen innan.
Strömstad
Så längst norrut ligger pärlorna Kosteröarna. Kosterbåtarna utgår från norra hamnen i Strömstad och angör flera bryggor på både Nord- och Sydkoster.
Tidtabeller för båtar och anslutande bussar hittar du på Västtrafiks hemsida.
För mer information är du välkommen att ringa Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99.

VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se