Högskolestart även för linje 100

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 12:42 CEST

Den 3 september börjar 1 500 nya studenter på Högskolan i Borås. För att möta behovet från de som väljer att pendla från Göteborgsområdet sätter Västtrafik i samarbete med Nettbuss in nio extrabussar under introduktionsdagen.

För andra året i rad samarbetar Högskolan i Borås med Västtrafik och Nettbuss för att alla studenter som kommer från Göteborg ska få en bra start på pendlandet till Borås. Mellan klockan 06.15 och 06.50 på studenternas första dag avgår därför nio extrabussar på linje 100 från Nils Ericson-terminalen till resecentrum i Borås. Extrabussarna avgår från den yttre delen av terminalen.

– Det känns kul att vi kan bidra till en bra upplevelse för Borås nya studenter och att vi får chans att visa upp hur enkelt och bekvämt det är att pendla mellan Göteborg och Borås, säger Attila Ungvari, chef för busstrafiken på Västtrafik.

Sammanlagt förväntas över 500 nya studenter åka med extrabussarna. Dagen börjar med morgonfika på Nils Ericson-terminalen, där personal från Högskolan i Borås och Nettbuss välkomnar de nya resenärerna. Det kommer att finnas tillgång till både morgontidning och kaffe, och faddrar från Högskolan i Borås reser med på varje extrabuss. Ombord kommer studenterna också få information om busstrafiken mellan Göteborg och Borås.

Linje 100 har blivit en succé som hela tiden lockar nya resenärer. Konceptet bygger på moderna och miljövänliga dubbeldäckare med trådlöst internet och mycket god komfort. Turtätheten är hög med avgångar var tionde minut i högtrafik. Extrabussarna under introduktionsdagen är dock inte dubbeldäckare.

Attila Ungvari, chef leverans buss 0705-31 31 36
Vendela Röhlander, Högskolan i Borås 0732-30 59 16
Lena Holmberg, depåchef Nettbuss 076-526 04 74

Fakta 100-linjerna:
Västtrafiks busstrafik utmed riksväg 40 mellan Göteborg och Borås består av linje 100, 101 och 102. Nettbuss kör sedan december 2010 trafiken på uppdrag av Västtrafik.
1. Grundlinjen 100, moderna dubbeldäckare med bland annat trådlöst internet i direkttrafik mellan Nils Ericsson-terminalen/Korsvägen i Göteborg och Resecentrum i Borås.
2. Kompletterande linjen 101 som både kör via Bollebygd och de större arbetsplatserna Ellos, Ericsson och SP i Borås.
3. Arbetsplatslinjen 102, som kör mellan Nils Ericsson-terminalen/Korsvägen i Göteborg och Sjukhuset i Borås.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.