Högt betyg för senaste bussresan

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2018 11:16 CET

En lugn stund på bussen. Fotograf: Thomas Harrysson, Västtrafik

Västtrafik får höga betyg av kunderna i de ombordmätningar som genomfördes 2017 i Skövde stadstrafik. 98 procent av de tillfrågade uppgav att de är nöjda eller mycket nöjda med senaste resan.

För att följa upp hur resan upplevs och förbättra servicen mäter Västtrafik kundernas nöjdhet med intervjuer ombord. 2017 genomfördes sammanlagt 1200 intervjuer i Skövde Stadstrafik och på linje 1 Express.

I Skövde stadstrafik var uppgav 98 procent att de var nöjda med senaste resan, en ökning från 2016 då siffran var 97 procent. På Linje 1 Express som kör mellan Skövde, Lidköping och Trollhättan ligger siffran på 95 procent, vilket är samma nivå som tidigare år.

Mjukare körning
I Skövde stadstrafik svarade 95 procent av resenärerna att föraren körde bekvämt. På linje 1 Express var siffran 97 procent. En bidragande faktor kan vara projektet Den Gröna Resan där förarna utbildas i ett mjukare och effektivare körsätt.

– Allt fler av våra förare kör grönt och målet är att alla ska göra det. Vi arbetar för att samtliga resenärer ska vara nöjda med sin resa, säger André Sellén trafikchef på Nobina som kör trafiken på uppdrag av Västtrafik.

André Sellén, trafikchef Nobina Skaraborg, 0500-40 61 19
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.