Idé från Malmö vinnare i Resenärskampen

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2014 22:20 CEST

Genom ett lojalitetsprogram där dina resor med kollektivtrafiken ger fördelar och erbjudanden ska fler lockas att åka buss, spårvagn och pendeltåg.
Idégivare är Magnus Lindén från Malmö och han prisbelönades under onsdagskvällen vid Resenärskampens gala i Göteborg. Idén vann andra pris i kategorin ”Bästa affärsidé”.
– Med min idé får Västtrafik nya intäktsströmmar samtidigt som kundvärdet ökar. Genom partnerskap och kundanpassade erbjudanden blir det faktiskt win-win-win mellan Västtrafik, partnerföretag och resenären, säger Magnus Lindén.

Under onsdagskvällen korades vinnarna i andra upplagan av Resenärskampen vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer som utvecklar kollektivtrafiken och vinster delas ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets gröna business och Snilleblixten.

Grönt kort bäst
Magnus Lindéns idé ”Grönt kort bäst!” bygger på ett belöningssystem kopplat bland annat till butiker i närheten av hållplatser. Juryn motiverade sitt val med att idén förstärker bilden av kollektivtrafiken som ett långsiktigt val dit samarbetspartners också kan leverera värde.

Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns GPS-system för smidigare trafikflöde och olika spelkoncept med allt från avancerade virtuella världar till utmanande frågesport mellan resenärer på olika fordon.

– För oss på Västtrafik är det viktigt att involvera kunderna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Idéer blir verklighet
Totalt tävlade 224 personer i årets upplaga av Resenärskampen. Sammanlagt lämnades 149 tävlingsbidrag in. Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. Samtliga vinnare erbjuds affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för dem som vill starta företag. Övriga vinster är exempelvis Västtrafikkort och rekommendationsbrev signerade av bland andra Västtrafiks vd Lars Backström.

Resenärskampen arrangeras av Västtrafik, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Projektet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99
Magnus Lindén 0737- 69 17 44, +47 95817340

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.