Idé från Trollhättan vinnare i Resenärskampen

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2014 22:17 CEST

Gör din resa med kollektivtrafiken till en spelupplevelse. Genom en GPS-baserad app-lösning kan du utmana dina medresenärer i olika spel. Idén ska göra resan med kollektivtrafiken roligare och belönades under onsdagskvällen med tredje pris i Resenärskampens kategori ”Bästa affärsidé”.
– Jag sitter just nu på Innovatums inkubator och driver ett nytt appföretag, så det här kommer passa perfekt i vår produktportfölj. Jag ser med spänning fram emot att se var det här kan leda, säger Andreas Rehnberg, idégivare från Trollhättan.

Under onsdagskvällen korades vinnarna i andra upplagan av Resenärskampen vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer som utvecklar kollektivtrafiken och vinster delas ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets gröna business och Snilleblixten.

Tredjepris till Trollhättan
Andreas Rehnbergs idé ”Spelresan” skapar interaktion mellan resenärer och deltagarna kan följa topplistor och ranking. Juryn motiverade valet med att Spelresan är en positiv, enkel och genomförbar idé som med hjälp av ”gamification” förstärker reseupplevelsen.

Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns GPS-system för smidigare trafikflöde, lojalitetsprogram och andra spelkoncept med allt från avancerade virtuella världar till utmanande frågesport mellan resenärer på olika fordon.

–  För oss på Västtrafik är det viktigt att involvera kunderna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Idéer blir verklighet
Totalt tävlade 224 personer i årets upplaga av Resenärskampen. Sammanlagt lämnades 149 tävlingsbidrag in. Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. Samtliga vinnare erbjuds affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för dem som vill starta företag. Övriga vinster är exempelvis Västtrafikkort och rekommendationsbrev signerade av bland andra Västtrafiks vd Lars Backström.

Resenärskampen arrangeras av Västtrafik, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Projektet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Andreas Rehnberg 070-999 65 65
Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.