Ingen tågtrafik mellan Göteborg och Trollhättan 5–11 november

Pressmeddelande  •  2012-11-01 14:19 CET

Trafikverkets byggande av dubbelspår mellan Göteborg och Trollhättan går nu in i sitt slutskede. Under vecka 45 kopplar Trafikverket in det nybyggda dubbelspåret och måste då stänga av all tågtrafik mellan Göteborg och Trollhättan. Ersättningsbussar kommer att gå på sträckan enligt särskild tidtabell.

I december ska det vara klart med dubbelspårig järnväg hela sträckan Göteborg–Trollhättan, något som minskar restiden väsentligt för tågresenärerna. Arbetet som utförs 5–11 november innebär att tåg som trafikerar Göteborg–Trollhättan-Vänersborg kommer att ersättas med buss.

Stoppet påverkar tågtrafiken mellan Göteborg-Karlstad och Göteborg-Oslo, som ersätts med buss på sträckan Göteborg–Trollhättan. Västtågen Göteborg–Vänersborg ersätts med buss hela sträckan, med undantag för Öxnered. Resenärer som reser med lokaltågen Öxnered–Vänersborg hänvisas under stoppet till busslinje 62.

Arbetet påverkar också avgången 05.30 på sträckan Åmål–Öxnered, där buss ersätter. Detsamma gäller för tåget från Uddevalla 06.39, mån–fre, via Trollhättan 06.59, till Göteborg som ställs in. Resenärer hänvisas till ersättningstrafik samt ordinarie busstrafik mellan Uddevalla och Trollhättan.

– Ersättningstrafiken är planerad i samarbete mellan alla berörda järnvägsföretag och det bussbolag som kör ersättningsbussarna, för att skapa bästa möjliga lösning för alla resenärer, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för Västtrafiks tågtrafik.

Västtrafiks reseplanerare är uppdaterad med alla tider för ersättningstrafiken. Det kommer att finnas stationsvärdar i Göteborg och busskoordinatorer i Trollhättan och Göteborg under perioden. Anslag med trafikinformation kommer också att sättas upp på berörda stationer och Trafikverket kommer att göra utrop på stationerna.

Hållplatser för ersättningsbussarna
Göteborg: Nils Ericsonterminalen
Älvängen: Älvängen Centrum, läge B
Trollhättan: Trollhättan Resecentrum, läge E och F
Öxnered: Busshållplats vid Öxnered station
Vänersborg: Vänersborg Central

För mer information, se Västtrafiks hemsida eller kontakta Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom