Invigning av ny tågdepå i Lidköping

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2018 14:43 CEST

Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll. Foto: Thomas Harrysson

Nu öppnar Västtrafiks och Lidköpings kommuns nya tågdepå i Lidköping. Depån innebär snabbare reparationer och underhåll av tågen på Kinnekullebanan, med fler tåg i trafik som följd. Invigningen äger rum den 15 maj, media är välkomna att delta.

Tidigare har allt underhåll av Kinnekullebanans åtta dieseltåg skötts på en tågdepå i Nässjö. Det har medfört att tåg inte kunnat vara ute i trafik på grund av de långa transporterna. Nu ska tågen istället kunna få förebyggande och avhjälpande underhåll på närmare håll, i Lidköping. Det kommer att bidra till tidsvinster och att Västtrafik kan ha fler tåg i trafik.

– Det känns väldigt bra att den nya tågdepån är på plats. Det innebär att vi får bättre tillgång till våra tåg, vilket kommer att höja kvaliteten i tågtrafiken på Kinnekullebanan. Det blir ett lyft för våra kunder, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Den nyöppnade depån ligger i anslutning till spåren vid Lidköping station. Byggnaden har fått en lite ovanlig form. Designen är gjord för att likna de tåg som finns inuti med snedfönster på ena kortväggen och fönster längs med långsidan.

– Att Lidköpings Näringslivsfastigheter nu byggt denna depå och därmed skapat möjligheten till att serva tåg även här i vår kommun är så klart väldigt bra. Detta är en viktig tillgång på Kinnekullebanan, säger Jonas Sundström, kommunstyrelsens ordförande i Lidköpings kommun.

Lidköpings kommun genom Lidköpings Näringslivsfastigheter AB kommer att äga och förvalta depån. Västtrafik blir hyresgäst och avser att teckna ett hyresavtal som följer längden på trafikavtalet med SJ Götalandståg som kör trafiken på Kinnekullebanan.

Fakta: Tågdepå i Lidköping

• 800 kvadratmeter stor byggnad som stilmässigt påminner om Västtågen.
  • Sysselsätter åtta personer, varav sex tekniker.
  • Ligger i anslutning till Lidköping station

Media är välkomna att delta vid invigningen.

Tid: tisdag den 15 maj kl. 11:00
Plats: Sockerbruksgatan 6, Lidköping

Deltar gör bland andra Lars Backström, vd, Västtrafik, Torvald Svahn, affärschef tåg Västtrafik, Jonas Sundström, kommunstyrelsens ordförande i Lidköpings kommun, Anders Djup, vd, Lidköpings Näringslivsfastigheter. Tillfälle kommer att finnas för enskilda intervjuer.

Anmälan för media sker till Västtrafiks presstjänst på telefonnummer 0771-41 43 99, eller via press@vasttrafik.se senast den 14 maj. Välkommen!

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.