Jubileumståg när Bohusbanan fyller 100 år

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 16:27 CEST

Söndagen den 19 augusti fyller Södra Bohusbanan 100 år. Den som vill uppleva tågtrafiken för ett sekel sedan kan under dagen resa med veterantåg mellan Uddevalla och Göteborg. På alla stationer emellan firas jubileet med olika aktiviteter som tar med resenärerna bakåt i tiden.

Jubileumståg

Veterantåget kommer att stanna på alla stationer längs södra Bohusbanan och varje station bjuder på upplevelser från de olika hembygdsföreningarna med utgångspunkt i Bohusbanans spännande historia och utveckling. Västtrafik kommer att finnas på plats på Stenungsund station med aktivitet. Följande stationer besöks; Göteborg, Säve, Ytterby, Kode, Stora Höga, Stenungsund, Svenshögen, Ljungskile och Uddevalla.

Tidsenligt klädd åker gratis

Biljetter till evenemanget finns att köpa på perrongen, på tåget eller hos den lokala hembygdsföreningen. En vuxen biljett kostar 170 kr och barnbiljett 85 kr (upp till 16 år). Hela familjen (två vuxna + tre barn) åker för 260 kr. Barn åker gratis till och med 30 juni det år de fyller 6 år. Alla som är tidsenligt klädda (kläder från 1907-1957) åker gratis, oavsett ålder.

Biljetten gäller på Västtrafiks tåg

Den 19 augusti kommer biljetten till veterantåget även att gälla på Västtrafiks ordinarie tåg mellan Göteborg och Uddevalla. Tidtabell för veterantåget finner du på Västtrafiks hemsida.

För mer information se Västtrafiks hemsida www.vasttrafik.se eller kontakta:
Evelina Schölander informationsansvarig Västtrafik Fyrbodal, tfn: 0521-27 38 19 eller 0705-62 92 23. För förmedling av kontakter är du välkommen att ringa Västtrafiks presstjänst tfn: 0771-41 43 99.

VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.seAvsluta prenumerationen