​Kampenhof i Uddevalla får nytt utseende

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2017 08:28 CET

Kampenhof i Uddevalla ska få en rejäl ansiktslyftning. Västtrafik satsar 8,5 miljoner kronor för att bland annat byta ut fasaden och montera nya glaspartier. Renoveringen ska ge en ljusare och tryggare plats för Västtrafiks kunder.

Bussterminalen Kampenhof i Uddevalla är en viktig knutpunkt för kollektivtrafiken i Uddevalla och Bohuslän. Terminalen byggdes 1989 och renoverades 2008 med bland annat nya invändiga golv och glaspartier vid huvudentrén. Nu har det blivit dags att fräscha upp utsidan.

– Vi vill att Kampenhof ska bli ett upplyst landmärke som tydligt syns i staden. Genom att öppna fasaden skapar vi bättre trygghet för våra kunder och gör byggnaden mer tillgänglig, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik.

Renoveringen är planerad i dialog med Uddevalla kommun. Den innebär bland annat att byggnaden får en ny sockel av granitskivor och en fasad av falsad bandplåt. Klockstapeln vid entrén kommer att kläs med frostat glas med infälld belysning och byggnaden får ny och tydligare skyltning. Hela arbetet beräknas vara klart till hösten 2017.

I ett annat projekt under våren ska även Västtrafikbutiken på Kampenhof få ett nytt utseende. Arbetet startar inom kort och under tiden kommer Västtrafiks kunder kunna köpa sina biljetter och få service i en tillfällig butik utanför bussterminalen. Den nya Västtrafikbutiken öppnar i maj.

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.