Klart för fler rullstolar på spårvagnen

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2015 09:53 CET

Från och med måndag den 30 mars blir det möjligt för två eller flera kunder med rullstolar att resa tillsammans på spårvagnen. Detta efter att Transportstyrelsen gett tillstånd att ändra resevillkoren för spårvagnstrafiken.

– Vi har haft en bra dialog med flera intresseorganisationer som både tryckt på och varit bollplank. Det här var ett efterlängtat besked för alla som arbetat med frågan, säger Christer Olsson, chef spårvagn på Västtrafik.

Idag tillåts i praktiken bara en rullstol på spårvagnarna från 80- och 90-talet medan det finns utrymme för två rullstolar på de nyare italienska vagnarna. I de äldsta vagnarna är det inte möjligt att resa med rullstol. Det har ibland inneburit lång väntan för rullstolsburna som vill resa tillsammans.

– Vi har stor förståelse för att två eller flera rullstolsburna vill resa tillsammans och det känns väldigt bra att vi nu äntligen kan erbjuda den möjligheten, säger Niclas Olsson, trafikchef på Göteborgs spårvägar.

De nya resevillkoren innebär inte någon platsgaranti. Fortfarande gäller att man reser i mån av plats. Transportstyrelsens tillstånd gäller på prov till september nästa år. Därefter ska en utvärdering göras innan tillståndet kan permanentas.

Christer Olsson, chef spårvagn Västtrafik 0700-89 98 56
Niclas Olsson, trafikchef Göteborgs spårvägar 031-732 10 21

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.