Kungsbackapendeln trafikerar åter Lindome och Anneberg

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 14:42 CEST

Utbyggnaden av perrongerna är klara och från och med måndag 27 augusti stannar åter Kungsbackapendeln på Lindome station och Annebergs station.

Ombyggnationen har varit en förutsättning för att utveckla pendeltågtrafiken och göra den mer attraktiv.

– I och med anpassningen av tågstationerna skapas bättre komfort och fler platser, vilket gör att vi kan ta emot det ökande antalet resenärer, säger Jarl Samuelsson, som är ansvarig för tågtrafiken på Västtrafik.

Förlängningen av perrongerna innebär att nya och längre tåg på sikt kan användas. Ombyggnationerna gör att stationerna nu kan ta emot tågset på 225 meter, vilket betyder att antalet sittplatser i de längsta tågen utökas från 450 till 690 platser. Genom att höjden samtidigt anpassats till en ny europeisk standard ökar också tillgängligheten, då nivåskillnaderna mellan tåg och perrong försvinner.

Ett visst arbete med asfaltering och montering av skyltar på stationerna återstår nu men detta kommer inte att påverka trafiken. Det kan dock innebära att det under en viss tid kan vara lite stökigt på perrongerna fram till dess att arbetet är helt klart.

Plattformsförlängningarna är en del av de kollektivtrafiksåtgärder som pågår i Göteborgsregionen inom projektet Västsvenska paketet. I dagsläget är 10 av de planerade 19 stationerna ombyggda.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.