​Lerum resecentrum tar form

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2017 08:22 CET

Nu inleds nästa fas i arbetet med att skapa ett nytt resecentrum i Lerum. Västtrafik och Lerums kommun är överens om att starta programhandlingsarbetet och förbereda för upphandling av entreprenaden. Preliminär öppning av Lerum resecentrum blir i december 2019.

– Vi vill att Lerum resecentrum ska blir en levande plats där människor kan mötas i en trevlig och trygg miljö där det finns goda möjligheter för kultur och andra upplevelser. Det känns väldigt bra att vi tillsammans med Lerums kommun nu kan ta nästa steg mot byggstart, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande för Västtrafik.

Lerums kommun är en av de största pendlingskommunerna i Göteborgsområdet med en stark identitet som stationssamhälle. Stationen och bussterminalen har ett beräknat resande om totalt cirka två miljoner på- och avstigande per år. Lerum resecentrum ska bli en modern, attraktiv knutpunkt och mötesplats med betydande inslag av resenärs- och samhällsservice.

– Det nya resecentrumet är en viktig del av ett växande Lerum, säger Dennis Jeryd (S), ordförande i kommunstyrelsen, Lerums kommun. – En långsiktig satsning på tätare pendeltågstrafik, och Lerum som en framtida regional knutpunkt för regionaltåg bidrar starkt till en fortsatt hållbar tillväxt i vår kommun.

Byggnad med många funktioner
Lerum resecentrum byggs i tre våningar med resecentrumdelen i markplan. Byggnaden ska också innehålla pausutrymmen för Västtrafiks förare då många av dem startar och slutar sina arbetspass här. De övre två planen kommer att överlåtas till extern part för uthyrning till verksamheter och service. Västtrafiks del i investeringen beräknas uppgå till 80 miljoner kronor, exklusive statsbidrag.

Väster om den planerade byggnaden uppför Lerums kommun just nu ett p-däck för bil och cykel samt en gångbro mellan p-däcket och tågperrongen för väderskyddad anslutning. Arbetet med denna del beräknas bli klart under våren 2017.

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.