Lödöse Södra får dubbel zontillhörighet

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 12:00 CEST

Den nya tågstationen Lödöse Södra, som ligger nära kommungränsen mellan Lilla Edet och Ale, får dubbel zontillhörighet. Syftet är att boende strax söder om gränsen ska kunna använda stationen utan att behöva betala mer för resor till Göteborg än de gör idag.

Lödöse Södra är en ny tågstation som börjar trafikeras vid tidtabellsskiftet den 9 december. Stationen ligger precis norr om gränsen mellan Lilla Edets kommun och Ale kommun. Boende söder om kommungränsen har hittills rest med buss söderut för att ta sig till Göteborg, men får nu en snabbare och bättre förbindelse om de tar sig norrut över gränsen till den nya stationen. Här kan de ta tåget mot Göteborg.

– Det känns bra att de boende strax söder om kommungränsen inte behöver betala mer än de tidigare gjort för att den nya tågstationen ligger precis norr om gränsen, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Lödöse Södra kommer att höra både till Lilla Edets kommunzon och till zonen Ale Norra. Resor från Lödöse Södra till Göteborg kommer därför att kosta lika mycket som resor mellan Ale Norra och Göteborgs kommunzon.

Lödöse Södra är en av tre nya stationer för regiontåg mellan Vänersborg och Göteborg.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.