Nattågen mellan Skövde och Falköping återupptas

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 14:03 CET

Natten till lördag den 7 december återupptar Västtrafik nattåget mellan Skövde och Falköping. Tåget har varit indraget sedan mitten av oktober på grund av stora problem med fylla och bråk ombord. Turerna återinförs nu på prov och med en ny avgångstid 02.30.

Västtrafik har samarbetat med SJ, Falköping och Skövde kommuner, Jernhusen och polisen för att komma till rätta med de allvarliga problemen på nattågen. En rad åtgärder har genomförts och bland annat har tåget fått en ny avgångstid från Skövde, klockan 02.30 istället för som tidigare 02.10. Biljetterna kommer att kontrolleras av tågvärdarna innan man kliver på tåget. Det kommer att finnas ordningsvakter på plats vid perrongen och väktare ombord på tågen för att trygga säkerheten.

– Vi hoppas att de här insatserna ska leda till en tryggare och lugnare situation för både personal och passagerare. Genom att senarelägga avgångstiden vill vi ge resenärerna mer tid för att lösa biljett och komma med tåget, säger Anders Larsson, säkerhetsansvarig på Västtrafik.

Sedan tidigare har Västtrafik tagit fram en ny sms-biljett för att göra det enklare att betala för resan. Det kommer att finnas informatörer från Västtrafik på plats både vid Falköping och Skövde station för att hjälpa resenärerna. Helgturerna kommer att köras på prov men om problemen fortsätter kommer de att dras in igen.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.