Natturerna Skövde-Falköping återupptas

Pressmeddelande  •  2012-07-18 10:35 CEST

Natturerna mellan Skövde och Falköping som dragits in på grund av fylla och bråk på tågen kommer att gå som vanligt igen från och med natten till den 21 juli.

Västtrafik har tillsammans med polisen, kommunerna, SJ och Jernhusen tagit fram en lösning som innebär att ordningsvakter finns på perrongen under biljettviseringen som sker utanför tågen. Det blir också enklare att betala för sin resa genom att en ny sms-biljett lanseras.

Det var i början av april som Västtrafik beslutade att dra in natturen kl 02.12 mellan Skövde och Falköping. Orsaken var att turerna på fredag och lördag natt ofta var stökiga med många berusade ungdomar och att arbetssituationen till slut blev ohållbar för tågpersonalen.

– Personalens arbetsmiljö är mycket viktig för oss. Vi kan inte köra turer när vår personal ombord känner rädsla för att gå till jobbet. Därför känns det bra att vi nu har hittat en lösning, säger Jarl Samuelsson, avdelningschef tågtrafik på Västtrafik.

När natturerna från Skövde kommer i gång igen kommer ordningsvakter finnas på perrongen i Skövde för att hålla ordning när biljetterna kontrolleras före påstigning på tåget. För att ytterligare förenkla betalningen lanseras en ny sms-biljett som kan användas på sträckan Skövde-Falköping.

– Vi hoppas att det här nya arbetssättet och biljetten ska lösa problemen. Alla som varit ute och roat sig i Skövde är naturligtvis välkomna att resa med oss. Men man måste betala för sin biljett och kunna sköta sig på tåget, säger Jarl Samuelsson.

Eftersom all biljettförsäljning ombord natturen kl 02.12 kommer att upphöra tillsvidare måste biljett lösas innan påstigning.

Den nya sms-biljetten är giltig mellan Skövde och Falköpings kommuner samt inom dessa. Den gäller inte för resa på Tågab eller SJ:s regionaltåg. Med periodkort och kontoladdning reser kunderna som vanligt.

Biljetten beställs genom att skicka ett sms till 724 50 med någon av följande koder:

Biljetttyp                   Kod           Pris

Vuxen                                 SFV               59:00 kr
Vuxen natt                         SFVN            81:00 kr
Skolungdom                    SFS               44:00 kr
Skolungdom natt             SFSN            66:00 kr

Till hösten fortsätter Västtrafik samarbetet med polisen, Skövde kommun och Jernhusen för att förbättra tryggheten kring Resecentrum i Skövde.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom