Nu blir Västtrafiks app ännu bättre

Pressmeddelande  •  2012-10-30 11:21 CET

Nu lanserar Västtrafik en ny version av den populära appen Reseplaneraren. Största nyheten är att Västtrafiks störningsinformation blir lättillgänglig även via smartphone. Det blir också tydligare visning av avgångstider och enklare navigering med en ny hemskärm.

Västtrafiks iPhoneapp har sedan den lanserades för drygt ett år sedan laddats ner drygt 300 000 gånger. Androidappen, som lanserades samtidigt, har laddats ner närmare 180 000 gånger. Idag görs en stor majoritet av resvägssökningarna hos Västtrafik via någon av våra appar.

Med den nya versionen för båda plattformarna lyssnar Västtrafik på de kundsynpunkter som kommit in och visar nu avgångstider på samma sätt som på hållplatsdisplayerna, det vill säga med minuter kvar till avgång. Men appen erbjuder även möjlighet att istället se klockslag för avgång plus eventuell försening, det vill säga som i den tidigare versionen.

– Vi är glada att vi nu kan ge våra kunder informationen på det sätt som de önskar. Vi är tacksamma för alla kommentarer, många av dem har hjälpt oss prioritera bland möjliga förbättringar i denna version, säger Mikael Faleke, webbansvarig på Västtrafik.

En stor nyhet är också att samtliga trafikstörningar som Västtrafik får in visas i en lista. Denna lista kan sorteras kommunvis för att enklare se vilka störningar som berör den enskilde resenären. I samband med uppdateringen får appen även en helt ny hemskärm. Här samlas funktioner och även favoritresor och med en knapptryckning kan man se de kommande resmöjligheterna på sin favoritresväg.

– Med hemskärmen blir det enkelt att snabbt hitta sin resa men också lätt att klicka sig vidare om man vill ha mer information om priser, köpa sms-biljett eller se resan på en karta, säger Mikael Faleke.

För den som laddar hem iPhoneversionen finns även några andra nyheter, dels att den nu är anpassad för iPhone 5 och dels att Apples kart-app kan använda Reseplaneraren som planeringsprogram för den som söker en resa med kollektivtrafiken.

Fakta:
En vanlig dag görs ungefär en miljon sökningar i Västtrafiks reseplanerare. Reseplaneraren finns på Västtrafiks hemsida, som en mobil hemsida samt som appar för iPhone, Android och iPad. Cirka 70 procent av användandet av reseplaneraren görs idag med en app i en smartphone.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom