Nu bygger vi permanent pendelparkering i Björsared

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 16:13 CEST

Nu har arbetet med att bygga 67 nya bilplatser på pendelparkeringen i Björsared längs med väg 190 startat. Pendelparkeringen som varit en tillfällig grusad yta får nu asfalt, belysning och realtidsskylt som visar nästa tur med kollektivtrafiken från hållplatsen.

I höstas anlade Göteborgs kommun en tillfällig pendelparkering i Björsared inför införandet av trängselskatt. Västtrafik bygger nu om parkeringen, en satsning inom Västsvenska paketet, till en permanent pendelparkering med högre standard.

För tillfället pågår även arbeten med att bygga större pendelparkeringar vid Delsjömotet, Norsesund, Lindome och Hönö Pinan. Under sommaren kommer fler byggnationer i Göteborgsområdet att starta.

– Vi bygger ut för att fler ska kunna ta bilen en del av resan. På så sätt blir det enklare att ansluta till kollektivtrafiken, säger Line de Verdier, projektledare på Västtrafik.

Satsningarna på pendelparkeringar finansieras genom Västsvenska paketet och görs längs de utpekade kollektivtrafikstråken: Alingsåspendeln, Kungsbackapendeln, Alependeln, Bohusbanan, Boråsbanan, väg 40, väg 155, väg 158 och väg 190. I första hand byggs befintliga pendelparkeringar ut.

Line de Verdier 0730-45 89 55

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.