Nu invigs Tuvesvik resecentrum

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 13:41 CEST

Den 16 juni invigs den nya färjeterminalen i Tuvesvik. Det innebär att all båttrafik i området samlas till en terminal, där Västtrafiks kunder bland annat får tillgång till bättre service, fler väntsalar och utökade parkeringsplatser.

Inför sommarens tidtabellsskifte har Västtrafik tillsammans med Orust kommun gjort en översyn av färjetrafiken mellan Käringön och Gullholmen. Det har bland annat resulterat i att Käringötrafiken flyttas till den nybyggda terminalen i Tuvesvik för att lättare samordna båttrafiken.

– Nu får våra kunder ett nytt och modernt resecentrum, där både service och samordning av kollektivtrafiken förbättras. Dessutom kommer den nya terminalen vara bättre anpassad för funktionshindrade, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. ­

Färjetrafiken är grundläggande för de båda samhällena Gullholmen och Käringön. Nuvarande trafik bedrivs som två separata linjer, Käringötrafiken från Hälleviksstrand och Gullholmstrafiken från Tuvesvik. Under sommaren fortsätter trafiken att köras med en båt till Gullholmen och en till Käringön, men till hösten slås trafiken ihop och sköts huvudsakligen av en och samma båt till båda öarna.

– Färjelägrena i Hälleviksstrand och Tuvesvik började bli omoderna och när det var dags att bygga nytt såg vi stora fördelar med att samordna trafiken till den nya terminalen, vilket också löser den problematiska trafiksituationen vi tidigare haft, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för båttrafik på Västtrafik.

Den nya terminalen i Tuvesvik får utökade kajer, en tillgänglig terminalbyggnad som innehåller väntrum, toalett, kiosk, kafé, godsutrymme och personalrum. Det kommer också att finnas verkstad och bränsledepå för färjorna samt lastutrymme och bussterminal med plats för två bussar. Västtrafiks kostnad efter stadsbidrag för det nya resecentrumet är 7 miljoner kronor.

Färjetrafiken skapar också ett stort parkeringsbehov, framförallt under sommaren, och tillgången på parkeringsplatser kommer därför att utökas till cirka 1 400 vid den nya terminalen i Tuvesvik.

Bygget av Tuvesvik Resecentrum påbörjades i slutet av januari 2013 och kommer att invigas den 16 juni. På invigningsdagen blir det musikunderhållning samt invigningstal av Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist. Björn Johnson, vd för Södra Bohuslän Turism kommer att vara konferencier.

Stefan Ekman, infrastrukturchef 0706-42 28 98

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Hej när ni ändå lägger ner så mycke arbete på att informera,skulle de vara bra med chematisk bild på anläggningen även från landsidan då även charterbussar ibland har kommer dit ut så att man kan uppfatta om de finns p-plats även för buss ett antal timmar ?

- Lars Olof Claeson - 2013-06-05 19:02 CEST

Hej Lars Olof, jag ska undersöka om det finns en sådan bild som du efterfrågar, lägger ut den under bilder här på pressrummet i så fall.

- kristian.lans@vasttrafik.se - 2013-06-10 10:23 CEST

På Orusts kommuns hemsida finns en översiktskarta och lite fler foton på området:

På högersidan ligger en pdf som heter Illustration Tuvesvik som är en illustrerad kartbild över området som också kanske kan hjälpa dig.

Kristian

- kristian.lans@vasttrafik.se - 2013-06-13 11:16 CEST