Nu kommer sommartåget

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2015 07:00 CEST

Sommartåget mellan Munkedal och Lysekil rullar även i år. Den här gången gör det dessutom uppehåll i Brastad och Hallinden.

Efter att godstågstrafiken på Lysekilsbanan lades ner trodde nog många att järnvägen skulle avvecklas för gott. Men förra sommaren anlände de första persontågen i Lysekil på över 30 år. Och även i år går det att ta tåget mellan Munkedal och Lysekil.
Bakom satsningen står Västra Götalandsregionen, som vill bidra till en mer hållbar turism i Västsverige. Projektet pågår i tre år för att sedan utvärderas.

– Det är ett bra komplement till ordinarie trafik under sommarsäsongen då besöksnäringen är stor i det här området. Vår förhoppning är också att det underlättar för de som cykelsemestrar, eftersom man kan ta med sig cykeln på tåget, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Nytt för i år är att tåget även gör uppehåll i Brastad och Hallinden. Det står klart sedan Trafikverket och Västtrafik kommit överens om att bygga nya plattformar till trafikstarten den 18 juni. Plattformarna kommer även att utrustas med soffor och grusade gångvägar.

Trafikverket och Västtrafik vill också passa på att uppmana till försiktighet i närheten av Lysekilsbanan. Att befinna sig på spåret är både livsfarligt och olagligt.

Så går Lysekilståget 18 juni – 9 augusti
Liksom förra året körs ett tåg från Göteborg till Lysekil på morgonen. Sedan går två avgångar i båda riktningarna mellan Lysekil och Munkedal. I Munkedal passar tiderna bra för byte med tåg till och från Göteborg. För restider, sök med Västtrafiks reseplanerare eller se bifogad tidtabell.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.