Ny flexlinje i Gråbo

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 09:04 CET

Den 7 mars startar den nya Flexlinjen i Gråbo. Flexlinjen är till för pensionärer eller färdtjänstberättigade och är ett lite lugnare och mjukare sätt att resa kollektivt. Bussarna som trafikerar Flexlinjen har lågt insteg och gott om plats för rullstolar och rullatorer. Förarna kör utan att stressa och hjälper till med i- och urlastning av bagage.

Alla som har färdtjänst och är bosatta i det område som Flexlinjen ska trafikera, det vill säga Gråbo samhälle, kommer att erbjudas att i första hand åka med Flexlinjen. Dessutom kommer alla som är över 65 år att få möjlighet att resa med Flexlinjen. För den som är färdtjänstberättigad kan föraren även möta och lämna resenären vid ytterdörren, och hjälpa till med att bära kassar och bagage till och från dörren om det skulle behövas. Det finns också möjlighet att åka med Flexlinjen till Lerum.

Flexlinjen kör efter tidtabell men beroende på hur många som vill åka med kan körvägen och restiden variera från tur till tur. Restiden kan dock som längst bli 50 minuter. Priset för att åka med Flexlinjen är detsamma som för en vanlig resa med kollektivtrafiken och för den som ska vidare med lokaltrafiken går det att betala hela resans pris ombord på Flexlinjen.

För mer information kontakta planerare Stefan Krafft, tel 031-62 92 45, 0705-62 92 45 eller informationsansvarig Anna-Karin Jonsson, tel 0500-46 44 24, 0702-61 76 78

Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.