Ny hållplats för växande linje 100

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2014 13:02 CEST

På måndag den 5 maj öppnar Västtrafik, i samarbete med Borås Stad, en helt ny hållplats för linje 100 vid Resecentrum i Borås. Efter en kraftig resandeökning de senaste åren krävs en både större och bekvämare hållplats för resenärerna mellan Borås och Göteborg.

Den nya hållplatsen ligger under Centralbron i Borås, bara knappt 100 meter från den tidigare påstigningsplatsen. Nya väntkurer och en helt ny informationsskärm ingår, samtidigt som närheten till både taxistation och det planerade bemannade cykelgaraget kommer att göra kollektivresandet än enklare.

Tio års resandeökning
Den nya hållplatsen är nödvändig för att svara mot den kraftiga resandeökning som skett på expressbussarna mellan Västsveriges två största städer. Mellan 2003 och 2013 har trafiken nästan tredubblats, halva ökningen har skett sedan Nettbuss, som utför trafiken, började köra med dubbeldäckare i december 2010.

Tioårsstatistik - 100 linjerna

• Gått från 560 000 resenärer under 2003 till 1,6 miljoner resenärer 2013
  • Sammanlagt har 10,8 miljoner resor stämplats på 100-linjerna sedan 2003
  • Har ökat med sammanlagt 190 procent, drygt halva ökningen har skett de tre senaste åren
Gunnar Fägersten Novik, affärsutvecklare Nettbuss 0702-56 89 88

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.