Nya pendelparkeringar öppnade

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 12:49 CET

Västtrafik fortsätter att utöka pendelparkeringarna i Västsverige. Senast i raden av utbyggda pendelparkeringar är Anneberg, Björsared och Jörlanda. Även de utbyggda cykelplatserna i Alingsås är färdigställda.

Annebergs pendelparkering ligger utmed Kungsbackapendeln. Parkeringen har blivit dubbelt så stor och rymmer numera 120 bilar.

Björsared, utmed väg 190, har tidigare haft en tillfällig pendelparkering. Den har nu fått en rejäl standardhöjning och blivit permanent. Parkeringen har plats för drygt 65 bilar.

Även Jörlandas pendelparkering har byggts ut med närmare 30 bilplatser och lika många cykelplatser. Parkeringen rymmer nu totalt 75 bilar och nästan 50 cyklar. Alingsås cykelparkering har utökats till cirka 1 000 cykelplatser.

– Det är glädjande att vi har kunnat bygga så många nya pendelparkeringsplatser de senaste åren. Det ger fler möjligheten att ta bilen en del av resan för att ansluta till bussen eller tåget, säger Stefan Ekman, chef för infraavdelningen på Västtrafik.

Västtrafik fortsätter att bygga fler pendelparkeringar. Nyligen har utbyggnaden av Kållereds pendelparkering inletts. När arbetet är färdigt kommer det att finnas plats för ytterligare 50 bilar.

Utbyggnaden av pendelparkeringarna är en del av satsningen inom Västsvenska paketet, där fler parkeringsplatser för bilar och cyklar byggs längs de större kollektivtrafikstråken i Göteborgsområdet.

Mer information om Västtrafiks pendelparkeringar finns på Västtrafiks webbplats.

Stefan Ekman, chef infraavdelningen 0706-42 28 98

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.