Nya tidtabeller på söndag

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2015 14:35 CEST

Den 16 augusti återgår Västtrafik till normal trafik igen efter sommaren. Samtidigt justeras många körvägar när Badhuslänken och Stenpiren tas i trafik. Till exempel ersätter det nya färjeläget vid Stenpiren den tidigare hållplatsen Rosenlund på båtlinjerna 285 Älvsnabben och 286 Älvsnabbare.

När sommartidtabellerna slutar att gälla på söndag justeras avgångstider och körvägar på en del linjer. En av de största nyheterna i Göteborg är Badhuslänken, den nya spårvägen mellan Lilla Torget och Järntorget. I och med att den tas i trafik får spårvagnslinjerna 1 och 9 nya körvägar via den nya hållplatsen Stenpiren.

Även flera bussar och båtar får nya körvägar via den nya hållplatsen. På färjelinjerna 285 Älvsnabben och 286 Älvsnabbare ersätter Stenpiren den tidigare hållplatsen Rosenlund. På flera busslinjer ersätts dessutom både Rosenlund och Packhusplatsen av Stenpiren.

För att informera om nyheterna och hjälpa resenärer att hitta rätt kommer Västtrafik att ha informatörer vid Stenpiren på söndag, måndag och tisdag.

En lista över alla större förändringar finns på Västtrafiks webbplats där även alla tidtabeller går att läsa och ladda ner. Västtrafiks reseplanerare är uppdaterad med den senaste informationen.

Nya tider i kollektivtrafiken 16 augusti

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.