Ökat resande med bussen i Trollhättan och Vänersborg

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2017 09:11 CEST

Bild: Thomas Harrysson

Resandet på linje 65 i Trollhättan och Vänersborg fortsätter att öka. I somras var det fem procent fler som reste på linjen, jämfört med samma period förra året.

För att möta upp det ökade resandet i Trollhättan och Vänersborg utökades antalet avgångar på busslinje 65 i somras. Nu står det klart att resandet ökade med fem procent, motsvarande cirka 10,000 personer, på linjen under sommarmånaderna juni, juli och augusti, jämfört med samma period 2016.

– Den goda resandeutvecklingen håller i sig och det visar att vi har gjort rätt prioriteringar. Sommarens utökning på linje 65 bygger på önskemål från våra kunder, säger Jörgen Bergström, trafikchef för Nobina som kör all stadstrafik i Trollhättan och Vänersborg.

Även kundnöjdheten utvecklas positivt. Västtrafiks senaste kundundersökning visade att 95 procent av de tillfrågade kunderna i Trollhättan och Vänersborg nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa.

– Det är glädjande att konstatera att vi tar ytterligare kliv mot att uppfylla kollektivtrafikens gemensamma mål om att fördubbla resandet till 2025, säger Tomas Östebo, biträdande affärschef på Västtrafik.

Frågor och mer information
Jörgen Bergström, trafikchef, Nobina Borås, 0520-55 77 03
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.