Pendelparkeringen i Norsesund klar

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 09:10 CEST

Pendelparkeringen i Norsesund är nu färdigbyggd och kan ge plats för ännu fler pendlare som vill parkera med bil eller cykel. Samtidigt är kommunen klar med upprustningen av busshållplatsen, som nu har väderskydd och inom kort även realtidsinformation.

Utbyggnaden av pendelparkeringen i Norsesund är en del av satsningen inom Västsvenska paketet, där fler platser för bilar och cyklar byggs längs de större kollektivtrafikstråken i Göteborgsområdet. I och med att utbyggnaden nu är klar finns det 100 bilplatser och 80 cykelplatser.

– Vi vet att många vill kunna ta bil eller cykel en del av resan till och från jobbet. Norsesund är en av de platser som vi har prioriterat i arbetet eftersom behovet av fler platser där är stort, säger Line de Verdier, projektledare på Västtrafik.

Även pendelparkeringen vid Delsjömotet är nu helt klar, där 160 nya bilplatser har tillkommit. Totalt finns nu 350 platser för bil på båda sidorna om Riksvägen 40.

– Vi ser nu att våra satsningar på större och fler pendelparkeringar i Göteborgsområdet bidrar till att fler människor väljer kollektivtrafiken. Under våren har resandet ökat och beläggningen på många pendelparkeringar är större än förra året, säger Line de Verdier.

Arbetet pågår med att färdigställa pendelparkeringar i Björsared, Lindome och Aspedalen, som påbörjades tidigare i år.

Line de Verdier, projektledare Västtrafik 0730-45 89 55

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.