Pendlarexperimentet lockade över 50 000

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 11:53 CET

Ansökningstiden för Västtrafiks kampanj ”Det stora Pendlarexperimentet” har nu gått ut. Över 50 000 västsvenskar har anmält sitt intresse för att delta, 27 498 bilister uppfyller kriterierna och kommer i veckan att få ett provåkarkort med posten.

Det finns massor av människor som tar bilen till jobbet varje morgon – utan att någonsin reflektera över varför de gör det. För att få dem att fundera över alternativen startade Västtrafik kampanjen ”Det stora pendlarexperimentet”.

– Intresset har varit jättestort och vi har fått in 50 133 ansökningar. Efter att vi tagit bort dubbletter och ansökningar som inte uppfyller kriterierna delar vi nu ut 27 498 provåkarkort. Det är fantastiskt kul att få ut så många bilister i kollektivtrafiken, men vi nöjer oss inte här utan nästa gång kommer vi att sikta ännu högre, säger Lars Backström, VD för Västtrafik.

Om alla 27 498 resenärer låter bilen stå i två veckor sparas 2 000 ton utsläpp av koldioxid, dessutom frigörs en yta motsvarande 43 fotbollsplaner från parkeringar varje dag.

Västtrafiks största kampanj någonsin
”Det Stora Pendlarexperimentet” är Västtrafiks största kampanj någonsin för att värva nya resenärer. Satsningen är en del i arbetet för att nå målet med att fördubbla antalet kollektivresor i Västra Götaland fram till 2025 och att sänka tröskeln till kollektivtrafiken. Västtrafik räknar med att cirka 20 procent av de som får provåkarkort blir kunder, vilket skulle innebära 5 500 nya resenärer. Dessa resenärer skulle i sin tur att generera cirka 2 200 000 nya delresor under ett år.

Under veckan kommer de som anmält sitt intresse att få besked per post. De som uppfyller kriterierna får ett tvåveckors provåkarkort hemskickat. De som inte är kvalificerade är de som exempelvis redan är med i Västtrafiks kundregister eller har fått ett annat provåkarkort under det senaste året.

Flest provåkare i Göteborg
Antal provåkare är flest i Göteborg, hela 5 779 personer får varsitt knallgrönt kort. Partilleborna är näst bäst representerade med 2 138 personer. Även i Kungsbacka, Mölndal, Lerum, Trollhättan, Uddevalla, Skövde och Alingsås har många kvalificerat sig.

– Det är väldigt positivt att så många pendlare vill prova oss. Vi räknar med att många som får ett provåkarkort dessutom väljer att fortsätta att resa kollektivt, säger Lars Backström.

Vad händer om 27 500 resenärer ställer bilen och åker kollektivt?
• 27 500 uppradade bilar motsvarar sträckan från Göteborg till Västerås, drygt 36 mil.
• Det betyder 10 miljoner bilkilometer mindre på två veckor.
• Besparningarna blir sammanlagt 11 miljoner kronor.
• Det minskar koldioxidutsläppen med 2 000 ton.
• En yta motsvarande 43 fotbollsplaner befrias från parkeringar varje dag.

Räkneexemplet är framtaget av Sweco i augusti 2010 och bygger på att avståndet för en arbetspendlare i genomsnitt är 20 kilometer. Bensinförbrukningen är räknad på en Volvo V70 2.4 årsmodell 2000 som drar 8,6 liter per 100 kilometer och ett bensinpris på 12,69 kronor per liter.

Lars Backström, VD Västtrafik AB, 070-751 33 00
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99

Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 250 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs fler än 750 000 resor med våra 2 600 fordon, vilket motsvarar 38 000 mil. VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se