Pressinbjudan: Välkommen på provsittning i Göteborgs nya spårvagn M33

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2018 11:44 CET

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33. Foto: Göteborgs Spårvägar

Nu har mockupen (fullskalemodellen) av den nya spårvagnen M33 kommit till Göteborg. Modellen, som har byggts i Berlin, består av M33:ans första vagnmodul, från front och 11 meter bakåt till den första bälgen.

Under 2017 har form och design för den nya spårvagnen utvecklats i en så kallad mockup (fullskalemodell) i Berlin. Den är i huvudsak byggd i trä med inredning som ger en autentisk upplevelse av inredning, passagerarytor med sittplatser och funktionsytor med plats för rullstolar och barnvagnar samt förarplatsen. Utformningen har bland annat baserats på säkerhets- och tillgänglighetskrav.

Både förare och resenärer med olika funktionsvariationer har bidragit i utformningen av interiören i den nya vagnen. En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har betydligt större flexibla ytor, där rullstolar och barnvagnar kan stå eller klappsäten kan fällas ned vid behov.

De första två spårvagnarna beräknas komma till Göteborg i maj 2019 för att provköras minst 20 000 km i linjetrafik innan slutgodkännande. Därefter startar leveransen av ytterligare 38 vagnar fram till och med halvårsskiftet 2021. Göteborgs Spårvägar har beställt 40 spårvagnar. Avtalet innehåller option till köp av ytterligare maximalt 60 spårvagnar fram till 2026.

Arbetet med M33 sker i samarbete mellan Göteborgs Spårvägar, Västtrafik, Göteborgs Stad och tillverkaren Bombardier Kiepe. På plats vid pressvisningen finns representanter från Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och resenärer ur referensgruppen med olika funktionsvariationer.

Datum Torsdagen den 25 januari klockan 10.30
Plats Göteborgs Spårvagnsmuséum, ingång från Sixten Camps gata i Gårda
Föranmälan
och frågor
Vi behöver förhandsanmälan för att kunna öppna till muséet eftersom ordinarie entré är stängd. Anmälan sker till Annette Johansson, telefon 031-732 11 47 eller annette.johansson@sparvagen.goteborg.se

Varmt välkommen!

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Mårten Ignell, projektchef M33, Göteborgs Spårvägar, 031-732 10 15
marten.ignell@sparvagen.goteborg.se

Annette Johansson, kommunikationschef, Göteborgs Spårvägar, 031-732 11 47
annette.johansson@sparvagen.goteborg.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.