Pressinformation om Borås nya stadstrafik

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 12:29 CET

Västtrafik vill fördubbla resandet till år 2025. Men hur ska det gå till i Borås där det kollektiva resandet redan är högt jämfört med många andra städer och där framkomligheten är begränsad? Då krävs extraordinära åtgärder och samarbete för att nå fördubblingsmålet. Vi berättar om Borås nya stadstrafik och den ”trestegsraket” som planeras.

När:
Onsdag 24 november kl. 10.30

Var:
Västtrafiks kontor, Västerbrogatan 5, Borås

Medverkande:
Eva Nordgren, trafikutvecklare, Västtrafik
Peter Skoglund, planeringssekreterare, Borås stad
Kristian Ördell, presschef Västtrafik

Kristian Ördell, Västtrafik, 0706-22 57 80 Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 250 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs fler än 750 000 resor med våra 2 600 fordon, vilket motsvarar 38 000 mil. VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se