Provåkarkampanj ska locka 6 000 nya resenärer

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 10:58 CEST

Med start den 25 september får 200 000 hushåll i Västsverige ett grönt kuvert från Västtrafik med erbjudande att testa kollektivtrafiken gratis under två veckor. Målsättningen med kampanjen är att få fler att upptäcka fördelarna med att resa kollektivt.

Det gröna kuvertet skickas ut med start 25 september till hushåll över hela Västtrafiks område. Västtrafik är en föregångare i Norden när det gäller provåkarkampanjer och tidigare utvärderingar har visat att de är effektiva. Målet med den nya kampanjen är att få 6 000 nya kunder till kollektivtrafiken.

– Alla tjänar på att fler åker kollektivt. Du slipper bilköer och parkeringsavgifter samtidigt som du bidrar till en hållbar utveckling. Dessutom har du möjlighet att jobba eller bara koppla av under resan, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad Västtrafik.

Prova-på-kampanjer är ett av verktygen för att nå Västtrafiks målsättning om att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken fram till år 2025. Den som uppfyller kriterierna får ett gratis Västtrafikkort i brevlådan som gäller två veckor på Västtrafiks fordon i Västsverige.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Vilka är kriterierna då? Om man redan har ett kommunkort, får man ett kort ändå? Kan ju åka och prova andra ställen i regionen

- Björn - 2014-09-20 14:06 CEST