​Rättelse: Felaktig information om tåg Säffle-Göteborg

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2015 13:29 CEST

I måndags skickade Västtrafik ut ett pressmeddelande med ämnesraden ”Trafikplan 2016 – fortsatta kollektivtrafiksatsningar i regionen”. Tyvärr fanns det felaktig information om tågen mellan Säffle och Göteborg i ett länkat dokument.

Pressmeddelandet om Trafikplan 2016, som Västtrafiks styrelse beslutade om i fredags, länkade till ett dokument med information om förändringar i kollektivtrafiken som ska göras i december. Tyvärr har vi upptäckt felaktiga uppgifter i det länkade dokumentet. Vi har nu ersatt dokumentet med en korrekt version, som även bifogas denna rättelse.

Felaktigheterna gäller den tidigaste avgången med Västtåg från Säffle till Göteborg. Det stämmer att möjligheten till direktresa försvinner. Men det stämmer inte att tåget senareläggs en halvtimme, och det stämmer inte heller att resenärerna måste vänta en längre tid i Trollhättan.

Det beslut som är taget är att tidigarelägga avgången från Säffle med fem minuter, till 05.25 istället för 05.30. Tåget går sedan till Trollhättan, där man med ungefär fem minuters bytestid kan byta till ett annat tåg som fortsätter till Göteborg, med ankomst kl. 07.15. Resenärerna kommer därmed vara framme i Göteborg precis samma tid som de är idag.

En sak som dock stämmer är att trafiken mellan Säffle och Göteborg utökas med en ny avgång kl. 07.00 på lördagar från Säffle och kl. 11.15 på söndagar från Göteborg

Vi är väldigt ledsna över vårt misstag! Om ni har publicerat de felaktiga uppgifterna vore vi mycket tacksamma om ni kunde skriva en rättelse utifrån informationen ovan.

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.