Regnbågsflaggade bussar välkomnar olikheter

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2017 10:31 CEST

Västtrafik och Nobina sätter regnbågsflaggor på sina bussar under Skövde Pridefestival. Foto: Västtrafik/Eddie Löthman

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

Kollektivtrafiken är till för alla. Därför regnbågsflaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna i Skövde när Skövde Pridefestival går av stapeln i helgen.

– Vi vill visa att alla är välkomna i kollektivtrafiken. Pridefestivalens värdegrund stämmer väl överens med våra värderingar om mångfald, tolerans och människors lika värde, säger André Sellén, trafikchef för Nobina som kör all linjetrafik åt Västtrafik i Skaraborg.

Skövde Pridefestival pågår mellan den 29 september och 1 oktober. Syftet är att skapa trygga mötesplatser för HBTQ-personer samt stötta och verka för allas lika värde och ökad jämlikhet i samhället. Festivalen vill lyfta upp normkritik och verka för en positiv samhällspåverkan.

Frågor och mer information:
André Sellén, trafikchef, Nobina Skaraborg 0500-40 61 19
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Ett fordon utan flaggor välkomnar alla. Ett fordon med regnbågsflagga utestänger oss som inte kan tänka oss att gå in under den ideologiska agenda av normkritik m.m. som priderörelsen står för. För egen del förbehåller jag mig rätten att tänka själv, och avstår hellre från att använda kollektivtrafiken än att gå ombord på ett fordon som signalerar något helt annat än det jag själv står för. Om Västtrafik fortsätter att på detta sätt ta aktiv ställning mot oss som inte dragits med i pridelobbyns framfart, får vi fundera på om vi överhuvudtaget ska använda Västtrafiks tjänster i framtiden. Det finns som bekant många andra transportmedel att välja på.

För övrigt talar FN:s mänskliga rättigheter om alla människors lika värdighet, inte värde. Detta är väl för de flesta en självklarhet att ställa upp på. Priderörelsens agenda är dock en helt annan, som för många i vårt samhälle inte alls är någon självklarhet.

- H H - 2017-09-25 13:30 CEST

Hej HH,

Västtrafik kommer alltid att stå upp för jämlikhet och inkludering, denna gång med regnbågsflaggor på bussarna. Om du sedan väljer att resa med oss är upp till dig.

Vänliga hälsningar,
    Jesper Wiberg