Risk för fortsatta störningar i kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2010 21:37 CET

På grund av rådande väderförhållanden är det fortfarande störningar i kollektivtrafiken i hela Västra Götaland. Trafikläget förbättras successivt men även inför måndagsmorgonen finns det risk för förseningar och inställda turer.
- Situationen förbättras timme för timme, men det är bra att ha lite extra tidsmarginaler för att ta sig till jobb och skolor  i morgon, säger Michael Stjernberg, jourhavande chef på Västtrafik.
Titta på hemsidan

I takt med att vägar och spår snöröjs och framkomligheten ökar börjar kollektivtrafiken återgå till ordinarie tidtabeller igen. Men det är fortfarande svårt att ge prognoser inför morgondagen. För att få en aktuell bild av trafikläget uppmanas resenärerna att läsa på hemsidan tidigt på måndag morgon om vad som gäller i det område man ska resa inom.
-  Det har varit ett hårt telefontryck på kundservice hela helgen och vi förväntar oss än fler samtal i morgon måndag. Därför hoppas vi att så många resenärer som möjligt kan följa trafikläget via Västtrafiks hemsida.
Extrema väderförhållanden

- Vi har full förståelse för att snöovädret har orsakat besvär för många av våra resenärer, säger Michael Stjernberg. Det handlar om extrema väderförhållanden och lyckligtvis inträffar de inte allt för ofta.
- I förlängningen handlar det också om att vi ska kunna garantera våra resenärers säkerhet, säger Michael Stjernberg.
- Aktuellt trafikläge på Västtrafiks hemsida:
- Västtrafiks resegaranti gäller inte sedan lördag 20/2 kl 09.00.

Michael Stjernberg, jourhavande chef, Västtrafik, 0708-27 38 95
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med våra 2 300 fordon, vilket motsvarar 24 000 mil.