Så går trafiken under Göteborgsvarvet

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 14:27 CEST

På lördag är det äntligen dags för årets upplaga av Göteborgsvarvet och då kommer kollektivtrafiken att ta lite andra vägar än vanligt. Precis som tidigare år får löparna resa med kollektivtrafiken kostnadsfritt inom Göteborg kommun och på pendeltågen till och från Kungsbacka, Ale och Alingsås.

Över 64 000 löpare har anmält sig till Göteborgsvarvet och när evenemanget intar stan kommer det att påverka framkomligheten. För att underlätta för såväl löpare som övriga kunder har Västtrafik både justerat och förstärkt kollektivtrafiken.

– Göteborgsvarvet är ett fantastiskt arrangemang och vi vill bidra till att det blir en så bra upplevelse som möjligt för såväl löpare som publik, säger Mikael Olsson, trafikchef Västtrafik.

Löpare som köpt startplats reser kostnadsfritt med kollektivtrafiken i Göteborg och på pendeltågen till Kungsbacka, Alingsås och Ale mot uppvisande av nummerlapp och startbevis. Det gäller också under lördagens nattrafik. Dessutom kommer Spårvägssällskapet Ringlinien att köra sina spårvagnar under lördagen för att transportera deltagarna.

Kollektivtrafiken läggs om
I centrala Göteborg startar omläggningen av trafiken 12:30 och pågår fram till 19:00. Bland annat kommer sträckan Brunnsparken–Centralstationen stängas för spårvagnstrafik mellan klockan 13:00 och 18:15. Området Kungsportsplatsen–Valand–Vasaplatsen/Korsvägen mellan klockan 12:30 och 19:00. Vid Ekedal och sträckan mellan Vagnhallen Majorna och Älvsborgsplan kommer spåren vara avstängda mellan 12:50 och 16:50.

Västtrafik förstärker också kollektivtrafiken till startområdet från bland annat Korsvägen, Drottningtorget och Nils Ericsonterminalen. Informatörer kommer att finnas på plats för att hjälpa besökarna med information om resvägar och biljetter.

Direktbussar och extra tåg
Utöver ordinarie busstrafik går avgiftsfria direktbussar mellan Korsvägen och Botaniska trädgården, Åby travbana och Botaniska trädgården samt Volvo PV och Marklandsgatan. Det kommer också att sättas in ett extra tåg under kvällen på sträckan Göteborg–Lidköping med avgångstid 19:15.

För detaljerad information om trafikförändringarna, se Västtrafiks webbplats.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.