Securitas tar över biljettkontrollen i Göteborg

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 12:00 CEST

Det blir Securitas som tar över biljettkontrollen i Göteborg från den 1 februari nästa år, det står klart sedan den juridiska processen avslutats.

Uppdraget omfattar samtliga biljettkontroller på Västtrafiks bussar, spårvagnar och båtar i Göteborgs kommun och löper över tre år. Västtrafik inleder nu en etableringsfas tillsammans med Securitas för att gemensamt skapa de bästa förutsättningarna för verksamheten.

– Vi är övertygade om att Securitas kommer att göra ett bra jobb och vi känner oss trygga med att företaget har den kompetens som krävs, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Västtrafiks upphandling kring biljettkontrollen är uppdelad i tre områden. Sedan tidigare är det klart att G4S kommer att sköta biljettkontrollerna i Göteborgs kranskommuner och övriga Västra Götaland.

Mer information:
Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad 0722-21 47 91

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Så här lät det ungefär när DSBFirst tog över tågtrafiken åt Västtrafik också:

"Vi är övertygade om att Securitas kommer att göra ett bra jobb och vi känner oss trygga med att företaget har den kompetens som krävs".

Men den frasen finns väl i Västtrafiks floskellexikon som plockas fram när pressmeddelanden ska författas.

Om sanningen skulle skrivas i pressmeddelandet skulle det väl stå ungefär så här:

"Vi har som vanligt ingen aning om vad vi har tecknat för avtal och vi saknar helt kompetens att granska det företag som vi anlitat, men vi kör på, och hoppas att det funkar ett tag. Och gör det inte det så går vi ut och gnäller i pressen och låtsas att vi ställer lite hårda krav. Funkar inte det heller, så betalar vi några miljoner i ersättning för att vi bryter avtalet med företaget och sedan börjar vi om cirkusen från början igen. Det är ju trots allt bara skattepengar vi har att göra med, ingen märker ju någon skillnad, liksom."

- Nisse - 2012-10-12 14:47 CEST

Hej Nisse. Västtrafik följer lagen om offentlig upphandling och de strikta krav den ställer och vi har stor kompetens på området. När det gäller att följa upp våra avtal och att se till att de efterföljs gör vi mycket men kan naturligtvis bli bättre. Nu senast bröt vi avtalet med Taxi Kurir i Kungälv på grund av brister i leveransen. När det gäller DSB Väst vill jag också påminna dig om att Västtrafik fick 245 miljoner kronor i skadestånd för att avtalet bröts - inte tvärtom!

- kristian.lans@vasttrafik.se - 2012-10-15 15:45 CEST