Slipp kontanter, betala med mobilen

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 11:36 CET

För att göra det enklare för kunden samtidigt som förarens hantering av kontanter minskar genomför Västtrafik med start i november ett pilotprojekt med sms-biljetter i Göteborg och Borås. Försöket innebär att resenären enkelt och snabbt kan köpa en enkelbiljett via sin mobiltelefon, en så kallad sms-biljett.

Sms-biljetter är ett led i Västtrafiks arbete att minska kontanthanteringen ombord på fordonen och göra det enklare för de personer som idag reser med enkelbiljett.

- Genom att skicka ett sms behöver resenärerna inte hålla reda på om de har kontanter i plånboken när de reser med oss. Dessutom bidrar vi till att göra förarnas miljö tryggare ombord. Vi hoppas att detta test faller väl ut så att det kan bli möjligt för fler resenärer att köpa enkelbiljetten via sms, säger Västtrafiks försäljningschef Maria Holmström.

Testet startar i Borås stadstrafik, på linje 1-9 och 60-69, måndagen den 13 november och på samtliga spårvagnar och stombussar i Göteborg måndagen den 20 november. Sms-biljett kan alltså inte köpas för dem som reser in i Mölndals kommun med linje 4.

Den som vill köpa en sms-biljett skickar ett sms med en specifik kod till ett nummer via sin mobiltelefon. Teleoperatörerna som är med i testet är Telia och Tele2/Comviq, men Västtrafik hoppas att fler operatörer kommer med på sikt. Koden som skickas bestäms av vilken biljett som önskas. I retur ges ett sms som fungerar som biljett för resan. Det är detta sms som ska visas upp för förare/biljettkontrollant. Resenären betalar via sin mobiltefonräkning eller från kontantkortet. Med en rabatt på 10 procent kommer en sms-biljett för en vuxen att kosta 18 kr i Göteborg stad och i Borås stadstrafik, jämfört med 20 kr för en enkelbiljett som betalas kontant. Till detta kommer en eventuell kostnad från operatören för att skicka sms.

---

För mer information gå in på Västtrafiks hemsida www.vasttrafik.se eller kontakta: Maria Holmström, försäljningschef, tfn: 0521-27 38 20 eller 0708- 27 38 93 eller Jenny Lundin, informationschef, tfn: 031-62 93 64 eller 0706-40 04 50.

En bild som är fri att använda finns att hämta via länken nedan.

Till detta pressmeddelande finns en bifogad fil: Smsbiljett.jpg.
Hämta filen vid pressmeddelandet som du hittar här: http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=32&language=1053&menu=1&locationId=&location=True

Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.