Snabbare införande av alkolås i Västtrafiks bussar

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 15:28 CEST

Nu har Västtrafik beslutat att införa alkolås i alla nyinköpta bussar. Västtrafik köper all trafik på entreprenad och har sedan tidigare tagit beslut om att i alla nya upphandlingar ställa krav på att bussarna ska vara utrustade med alkolås.

Nu skärper företaget kraven och kräver att alla nyregistrerade bussar i de avtal som redan finns med entreprenörerna ska utrustas med alkolås.

- Alkoholpåverkade förare är inget stort problem för oss, men för att våra resenärer ska känna sig trygga och kunna resa säkert med oss inför vi alkolås i alla nya bussar. I dag finns tyvärr många andra typer av droger än alkohol som påverkar omdömet i trafiken. Vi tror därför att det är minst lika viktigt att samtidigt med kravet på alkolås också arbeta tillsammans med våra trafikföretag och den personal som kör för oss. Sedan några år tillbaka kräver vi också i våra avtal att trafikföretagen skall ha en fastställd drog- och alkoholpolicy som alltid skall följas, säger Västtrafik vd Håkan Bergqvist.

Sedan tidigare följer Västtrafik den gemensamma busstandard som tagit fram av Svenska Lokaltrafikföreningen och Bussbranschens Riksförening, Buss 2000. Syftet med en gemensam standard är att skapa en gemensam utformning av alla bussar i Sverige för att på så sätt minska kostnaderna för att flytta fordon mellan olika kollektivuppdrag.

För mer information kontakta:
Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist, tel 0707-31 84 50 eller koncerninformatör Gunilla Wicktor, koncerninformatör, 0708-56 01 66.

Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.