Stationerna i Anneberg och Lindome stängda i sommar

Pressmeddelande  •  2012-04-11 10:04 CEST

Just nu pågår mycket arbete inom ramen för det Västsvenska paketet, i syfte att göra kollektivtrafiken bättre. Nu fortsätter Västtrafik tillsammans med Trafikverket att skapa förutsättningar för framtidens tågtrafik. I sommar ska perrongerna på tågstationerna i Anneberg och Lindome byggas ut för att kunna ta emot längre tåg med plats för fler passagerare.

Medan de båda stationerna byggs om kan pendeltågen mellan Göteborg och Kungsbacka inte stanna för att släppa av eller på passagerare. Istället kommer det att gå ersättningsbussar till och från Anneberg och Lindome station.

– Ombyggnationerna är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla pendeltågtrafiken och göra den mer attraktiv. Nu jobbar vi hårt för att det även under byggtiden ska vara enkelt för våra kunder att resa från Anneberg och Lindome, säger Roger Vahnberg, vice vd Västtrafik.

Ombyggnationerna görs för att anpassa höjden på plattformarna till en ny europeisk standard som ska öka tillgängligheten genom att nivåskillnaderna mellan tåg och perrong försvinner. Samtidigt förlängs perrongerna för att fungera med de nya och längre tåg som Västtrafik har beställt, totalt 22 fordon som levereras under 2012-2013. När plattformsombyggnaderna är klara kan pendeltågen förlängas till 225 m, antalet sittplatser i de längsta tågen ökar då från 450 platser till 690 platser.

– När allt är klart blir det gott om plats på våra pendeltåg och betydligt lättare att ta sig ombord, inte minst betydelsefullt för våra kunder med funktionshinder, säger Roger Vahnberg.

Arbetet vid Anneberg station kommer att påbörjas 21 maj och beräknas vara klart i början av september, medan Lindome station kommer att vara stängd för trafik under perioden 9 juni till 26 augusti. Ersättningsbussarna mellan Kållered och Kungsbacka kommer att gå två gånger i timmen. Under högtrafik kommer det att gå ytterligare två ersättningsbussar varje timme mellan Kållered och Lindome.

– Vi kommer att hålla ersättningstrafiken under noga uppsikt och snabbt sätta in extra bussar om det skulle visa sig att det behövs, säger Roger Vahnberg.

I god tid före avstängningen kommer detaljerade tidtabeller för ersättningstrafiken från Anneberg och Lindome att finnas på Västtrafiks hemsida. Västtrafiks reseplanerare kommer också vara uppdaterad med den senaste informationen. Tidtabeller och anvisningar om var ifrån ersättningstrafiken avgår kommer att finnas på stationerna.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom