​Stenpiren resecentrum vinner prestigefyllt transportpris

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2015 08:24 CEST

I början av nästa år slår Västtrafik upp portarna till Stenpiren resecentrum på Skeppsbron i Göteborg. Men resecentrumet är redan en vinnare – av den svenska tranportbranschens tyngsta pris, Future Transport Award.

När priset delades ut i Jönköping på onsdagkvällen stod Västtrafik nominerade i kategorin Public Transport, tillsammans med Eskilstuna kommun och Mora resecentrum. Men det var alltså Stenpiren resecentrum som tog hem segern.

– Det känns fantastiskt kul. Stenpiren är inte bara en viktig knutpunkt i kollektivtrafiken utan kommer även att bli en modern och citynära mötesplats, säger Stefan Ekman, infrachef på Västtrafik.

Juryns motivering till Stenpiren löd: ”För att Göteborg genom det nya resecentrumet, som snart öppnas i sin helhet, får en attraktiv och väl fungerande knutpunkt och terminalbyggnad, samt ett nav för byten mellan spårvagn, buss och färja.”

Öppnar i början av nästa år
Stenpiren resecentrum är en viktig del i den nya stadsutvecklingen vid Södra Älvstranden. Det centrala läget vid älven är ett resultat av Västtrafiks samarbete med Göteborgs stad, Fastighetskontoret och Trafikkontoret.

Mellan Stenpiren och Rosenlundskanalen är tanken att nya bostäder, butiker och arbetsplatser ska växa fram. I takt med att trycket på resor över älven ökar kommer Stenpiren att bli allt viktigare som bytespunkt mellan spårvagn, buss och båt.

Trafiken startade i augusti, bland annat på den nya spårvagnslänken mellan Brunnsparken och Järntorget. Byggnaden beräknas stå färdig i början av nästa år.

– Priset känns extra roligt eftersom resecentrumet faktiskt inte är helt klart än. Det är ett kvitto på att vi gör helt rätt i vår satsning på miljö, hållbarhet och tillgänglighet. Vi vill att Skeppsbron ska bli en attraktiv plats där man gärna stannar till en stund, säger Stefan Ekman.

Fakta: Future Transport Awards
Future Transport Awards är ett samarrangemang mellan tidningarna Transport & Logistik Idag, Trafikforum och Resforum samt mässorna Elmia Nordic Rail, Elmia Future Transport och Elmia Nordic Road. Syftet är att lyfta fram goda exempel med energieffektiva, miljöriktiga och ekonomiskt fördelaktiga lösningar. Priset delas ut i kategorierna Public Transport, Intermodal Goods och Road Security.

Fakta: Stenpiren resecentrum
Generalprojektör och arkitekt: Sweco
Generalentreprenör: NCC Construction

Länkar:
Mer om Future Transport Awards
Om Stenpiren på Västtrafiks webbplats
Om Skeppsbron - film från Göteborgs stad

Stefan Ekman, infrachef på Västtrafik 0706-42 28 98, stefan.ekman@vasttrafik.se
Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.ses

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.