Stopp för laddning av Västtrafikkortet ombord på bussarna i Skövde stadstrafik

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 09:27 CEST

Nu tar vi ytterligare ett steg för att minska mängden kontanter på bussarna. Från och med måndagen den 8 september kan man inte längre ladda områdesladdningar på Västtrafikkortet i Skövde stadstrafik. Det gäller linjerna 1-6, 9 och 11-13. I stället kan resenärerna betala via autogiro eller köpa sin laddning hos Västtrafiks försäljningsombud. När kontanthanteringen minskar ökar tryggheten ombord på bussarna. En annan positiv effekt är att trafiken snabbas upp. - Genom att ta bort laddningen av Västtrafikkortet ombord på Skövdes stadsbussar kommer vi att minska mängden av kontanter på bussarna rejält, säger Maria Holmström, försäljningschef på Västtrafik. Handla områdesladdning hos ombuden...
Västtrafikkortet kan laddas hos Västtrafiks försäljningsombud. För närvarande finns fem ombud i Skövde och det finns beredskap att starta fler om behovet finns. ...eller via autogiro
För resenärerna med tätortsladdning eller kommunladdning för Skövde finns nu dessutom möjligheten att betala sin månadsladdning via autogiro. Det är både smidigt och ekonomiskt, eftersom de sista två månaderna på ett år är betalningsfria. Idag är det 435 kunder i Skövde som automatiskt laddar och betalar sina kort via autogiro. Autogiro kan beställas via Västtrafiks webbplats eller kundservice. Värdekort gärna hos kundservice
Laddning av värdekort går som tidigare att göra på bussen. Det går däremot inte att ladda hos Västtrafiks försäljningsombud. - Värdekortet går fortsättningsvis att ladda ombord. Men vi ser gärna att kunderna laddar hos kundservice vid Resecentrum för att hjälpa till att minska mängden kontanter på bussarna, säger Maria Holmström.

Försäljningsombud för Västtrafikkortet i Skövde:
ICA Nära, Skultorp
Pj:s Spelhall, Timmervägen 1A, Södra Ryd
Pressbyrån, Sandtorget
Pressbyrån, Resecentrum
Pressbyrån, Kärnsjukhuset
Västtrafiks kundservice, Resecentrum Fler åtgärder för att minska kontanthanteringen:
Sms-biljetter finns i bland annat Skövde som ett alternativ till vanliga enkelbiljetter.
På linje 1 express (Karlsborg-Skövde-Lidköping-Trollhättan) samt på 900-linjerna mellan Tranemo och Falköping testas betalning av områdesladdning med betalkort.
Spårvagnsförarna i Göteborg slutade sälja biljetter i augusti 2007.
I Borås stadstrafik säljs inga områdesladdningar ombord sedan den 5 maj 2008.
Sedan den 18 augusti 2008 är det kontantfritt på stadsbussarna i Göteborg, Mölndal och Partille. 1 december 2009 ska alla bussar i hela Västtrafik vara kontantfria enligt beslut av Arbetsmiljöverket.

Maria Holmström, försäljningschef, 0708-273893
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99.

Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med våra 2 300 fordon, vilket motsvarar 24 000 mil. VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se