Stora störningar i kollektivtrafiken vid strejk

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 10:12 CEST

Fackförbundet Seko har varslat om strejk i tågtrafiken från och med torsdag 20 juni vilket berör stora delar av Västtrafiks tågtrafik. En eventuell strejk kommer att innebära kraftiga störningar i kollektivtrafiken. Den som ska resa under midsommarhelgen måste räkna med betydligt längre restider än vanligt och att det kan vara svårt att få plats på bussen.

De tågsträckor som berörs av strejken är pendeltågssträckorna Göteborg-Alingsås, Göteborg-Kungsbacka och Göteborg-Älvängen samt regiontågen mellan Göteborg-Strömstad, Göteborg-Uddevalla, Göteborg-Skövde och Göteborg-Vänersborg. På grund av reglerna vid arbetsmarknadskonflikt får inte Västtrafik sätta in ersättningstrafik på de drabbade sträckorna utan hänvisar i stället till andra operatörers tågtrafik (SJ, Tågab, NSB) och ordinarie busstrafik. Resegarantin gäller inte för den tågtrafik som är inställd på grund av konflikten.

– Om strejken blir av kommer det att innebära mycket stora störningar på kollektivtrafiken och den som ändå väljer att åka kollektivt i midsommar måste vara medveten om detta, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Vissa tågsträckor berörs inte av strejken och där kommer Västtrafik köra tåg enligt ordinarie tidtabeller, dessa sträckor är; Göteborg-Borås, Borås-Varberg, Uddevalla-Borås, Töreboda-Nässjö samt Kinnekulletåget.

Midsommarhelgen innebär att många reser med kollektivtrafiken och Västtrafik förstärker den ordinarie busstrafiken på samma sätt som tidigare år. Västtrafik kommer också att ha informatörer ute på större knutpunkter och utöka bemanningen på kundservice för att ge resenärerna så bra service som möjligt under en eventuell konflikt. Västtrafiks hemsida och Reseplaneraren kommer att hållas uppdaterade med den senaste informationen kring trafiken och förändringar kan komma att ske snabbt.

Mikael Olsson, trafikchef 0722-40 58 94
Jarl Samuelsson, ansvarig tågtrafik 0727-35 26 15

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.