Stora störningar väntas i tågtrafiken

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 13:20 CET

Trafikverket har idag meddelat att hastigheten kommer att sänkas på ett antal tågsträckor i Västsverige. Orsaken är att banorna är i dåligt skick och att Trafikverket tidigarelägger åtgärder. Detta kommer att skapa förseningar för den tågtrafik som Västtrafik kör på Norra Bohusbanan, Älvsborgsbanan och Kinnekullebanan.

Hastighetsnedsättningarna införs omgående och påverkar främst trafiken på nedanstående sträckor. Förseningarna är en första prognos och Västtrafik väntar på ytterligare besked från Trafikverket om effekterna på trafiken.

• Uddevalla–Strömstad (Norra Bohusbanan), förseningar på 2–3 minuter
  • Borås–Herrljunga (Älvsborgsbanan), förseningar på 2–3 minuter
  • Herrljunga–Uddevalla (Älvsborgsbanan), förseningar på 2–3 minuter
  • Hallsberg–Herrljunga (Kinnekullebanan), förseningar på 40–45 minuter

Störst blir konsekvenserna på Kinnekullebanan där stora förseningar är att vänta. Västtrafik arbetar tillsammans med tågoperatören Arriva för att så snabbt som möjligt hitta lösningar för att Västtrafiks kunder ska drabbas så lite som möjligt. På Norra Bohusbanan och Älvsborgsbanan väntas mindre störningar. Trafikverket har meddelat att underhållsarbetet kommer att pågå under det kommande året.

Västtrafik uppmanar sina kunder att hålla koll på Västtrafiks webbplats för den senaste informationen. Informatörer kommer att finnas på plats på utvalda stationer utmed Kinnekullebanan.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.