Strejk påverkar trafiken över Göta älv

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 10:01 CET

Sekos strejk som utlöses idag klockan 12 berör Västtrafiks båttrafik över Göta älv. Strejken innebär att linjerna Älvsnabben (linje 285) och Älvsnabbare (linje 286) inte kan köras.

Styrsöbolaget, som är ett av de trafikföretag inom Västtrafiks område som berörs av strejken, kan på grund av konflikten inte köra de båtar som trafikerar Göta älv samt två reservfartyg i södra skärgården. Även vissa avgångar med Kärringötrafiken ställs in tills vidare, det gäller turerna till Gullholmen 19.45 och 21.45 samt från Tuvesvik till Gullholmen 20.00 och 22.00

På grund av reglerna vid arbetsmarknadskonflikt är det inte möjligt för Västtrafik att sätta in ersättningstrafik utan resenärerna hänvisas till ordinarie buss- och spårvagnstrafik.

Västtrafik kommer att ha informatörer på berörda hållplatser och Västtrafiks hemsida kommer att hållas uppdaterad med den senaste informationen.

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.